Mitt under den första COVID-vågen var vi fast beslutna att fortsätta med vår investeringsplan. Det fanns ett bolag som imponerade på oss med sin starka position i en annars osäker tid. Linda JC. Ett fokuserat hudvårds- och skönhetsvarumärke inom premiumsegmentet med direktförsäljning till konsument via sin egen digitala plattform.
I april 2020 kom vi äntligen överens om att investera i Linda JC. Bakgrunden till vår investering var att vi ville hitta en plattform där vi kunde addera våra tidigare kunskaper och erfarenheter från andra skönhetrelaterade plattformar, såsom till exempel Nordic Feel. En värdefull erfarenhet och kunskap då vi ser att mycket av vårt värdeskapande kommer från hur man hanterar specifika situationer, väljer bäst strategi, vikten av rätt marknadsföring genom bl.a. influencer-nätverk samt hur man utvecklar sina egna varumärken.
Vi träffade teamet i Linda JC redan under hösten 2019. Efter ett par möten hade vi etablerat en stark tillit för varandra och var övertygade om att vi tillsammans kunde växa varumärket till ett globalt oberoende varumärke inom skönhetsprodukter och hudvård.
Efterfrågan av mer avancerad hudvård för kvinnor är stark, särskilt i åldrarna 35 till 55. Linda JC har under de senaste åren utnyttjat detta starka intresse genom att erbjuda högkvalitativa produkter till en nöjd och lojal kundbas. Tillväxten tog fart efter att ha infört ett lyckat abonnemangsbaserat erbjudande. Tack vare den attraktiva och lönsamma affärsmodellen tror vi Linda JC kan bli en marknadsledare inom sin nisch.
Johan Bäcke kommer att spela en viktig roll i företagets tillväxtresa. Han är en erfaren expert som varit med på flera framgångsrika bolagsresor inom skönhetssegmentet. Johan har även investerat i bolaget och kommer ta plats som styrelseordförande. Även grundaren Linda Johansens stora passion och drivkraft är en starkt bidragande faktor för framtiden.
Tillsammans, som en stark grupp, kommer vi att se till att växa Linda JC till ett oberoende globalt varumärke.