Att göra det lättare att hitta hälsosam mat

Av Daniel Nilsson

Vi har följt matindustrin länge. Människor har allt mindre tid och alltmer pengar, de går ut mer och föredrar ”fast casual food”. I Norge finns det inga hälsosamma fast food-alternativ till Burger King och McDonald’s. Ju mer vi tittade på ett tjugotal matkoncept och träffade bolag inom ”fast casual”, desto mer trodde vi på ett modulärt koncept där människor kan skapa en måltid av många hälsosamma alternativ.

Vi kom i kontakt med Los Tacos genom Carl Hall, vår industriella rådgivare, som hade träffat grundaren, Brian Kovary, genom en advokatvän. Brian är från San Diego. För några år sedan åkte han till Europa för att resa och arbetade i Grekland som bartender. Där mötte han en norsk vän som han besökte i Bergen i Norge. Han upptäckte att norrmän älskar Tacos. I Norge är ”Taco fredag” nästan religiöst. Då tänkte Brian ”Men om alla äter tacos hemma varje fredag, varför finns det då inga Tacos restauranger?”. Han bestämde sig för att starta ett amerikanskt-mexikanskt koncept i Bergen och tog det till flera festivaler.

I samband med det amerikanska valet fick Los Tacos stor uppmärksamhet tack vare en smart reklamkampanj; till och med senatorer i USA plockade upp att en norsk restaurangkedja lovade gratis tacos om Trump förlorade, men eftersom han vann, bjöd Brian istället på tröst-tacos!

Brian är en begåvad entreprenör som vet hur man presenterar ett spännande tacos-koncept. Snart insåg han att de behövde externt kapital för att expandera. Vi bestämde oss för att hjälpa honom.

Vårt fokus nu är på operativ effektivitet och på att få rätt personer ombord. Vi har tagit in en erfaren styrelseordförande som har trettio års erfarenhet av att växa den framgångsrika kedjan Max i Sverige. Nästa steg är att fortsätta växa i Norge, liksom att bygga vårt varumärke och marknadsposition för att skapa ett högkvalitativt ”fast casual” restaurangkoncept. Det gäller också att ha en tillräckligt stor ledningsgrupp som klarar att driva kärnverksamheten och samtidigt leda marknadsexpansionen.